Tervetunnus on käyttäjätunnus, jota tarvitset Terve Media -lisäpalveluiden käyttämiseen. Tunnuksen rekisteröinti on maksutonta.
Tervetunnusta tarvitset mm. seuraavissa Terve Media -palveluissa:
» Poliklinikka.fi: Kysy lääkäriltä -palvelussa » Huoltamo.com: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Kysy kaverilta ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Kimallus.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Naisilta naisille ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Pudottajat.fi: Pudottajat -palvelussa » Terkkari.fi: keskusteluryhmissä, Kysy Terkkarilta -palvelussa » Verkkoklinikka.fi: keskusteluryhmissä ja Verkkolääkärit -palvelussa » Helistin.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Vauvakirjassa, Kahvilassa ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Terve Rekry: CV:n jättämistä varten
Jos sinulla on jo Tervetunnus joihinkin yllä oleviin palveluihin, niin sinun ei tarvitse hankkia uutta tunnusta.
Jos sinulla ei vielä ole Tervetunnusta, niin voit hankkia sen helposti nyt. Valitse haluamasi tunnus ja salasana sekä anna muutamat perustietosi. Tervetunnus on ilmainen ja voit käyttää samaa tunnusta kaikissa Terve Media -palveluissa. Yksinkertaista!
Nimimerkki: Pinssi Lähetetty: 20.11.2008 klo 08:08
Vasta nyt huomasin, että astmaan voi tukehtua!
Olen homeallertikko. Oikeastaan home on syyllinen astmani puhkeamiseenkin. Astmani on kuitenkin ollut hyvin tasapainossa - oireeton lääkkeiden avulla. (Seretide, Singulair, Ventoline tarvittaessa)
Olin 1990-luvulla 8 vuotta töissä kosteus/homevaurioisessa päiväkodissa. Sairastelimme kaikki - minä eniten; keuhkoputkentulehdukset, keuhkokuume, angiina ja lukematon määrä poskiontelontulehduksia/leikkauksiakin kolme!
Silti silloinen pomomme sanoi.."liioittelette, höpö, höpö"... Kunnes tilasimme itse tutkijat. Se päiväkoti suljettiin kosteusvaurioiden ja homeen takia ja meidät siirrettiin uusiin, puhtaisiin tiloihin, mutta vahinko oli minun kohdallani jo tapahtunut. Sain astman, homeherkistymä arvot tutkittiin verestä = +++...eli olin sairastunut homeallergiaan ja saanut astman.
Tänä syksynä aloitin työt eri osastolla - vain pihan toisella puolella - päiväkoti oli sama, kuin ennen ja hengitys alkoi välittömästi vinkua ja rohista.. ..oliko kosteusvaurioita tässä yksikössä!
Olin sisullakin töissä Ventolinen avulla, kunnes en voinutkaan enää hengittää tarpeeksi tehokkaasti - jouduin sairaalaan; paljon kortisonia, antibioottia, yskänlääkkeitä ja spiralla astmalääkkeet neljän tunnin välein ympäri vuorokauden. Olin viikon sairaalassa keuhkotautien osastolla. Nyt astmani on jo kondiksessa!
Nyt on tulevaisuus avoin - työyksikössäni on käynnistetty jo kosteusvaurio/sisäilmatutkimukset. Päiväkodinjohtaja on upea ja hoitaa asioita vakavasti, vähättelemättä mitenkään mahdollisia sisäilmaongelmia! Silti en voi nyt mennä työhöni, ennenkuin selviää onko siellä jotakin, mitä astmani ei vain kestä.
Nimimerkki: Hometalon ostanut astmaatikko Lähetetty: 20.11.2008 klo 16:29
Näitä tapauksia valitettavasti tulee eteen jatkuvasti - minä sairastuin kotona, mutta samasta syystä. Astma/allergia perheenä ostimme hyväkuntoisena myydyn paritalon ja erikseen välittäjälle kerroimme etsivämme taloa, jossa EI OLE OLLUT kosteusvauriota tai vesivahinkoja. Nyt vuoden sairastelun jälkeen jatkuvien sairaslomien ja massiivisten lääkitysten (spiralla otettavat lääkkeet kotona - nyt neljäs antibioottikuuri 2kk sisällä), kevättalvella 8vko sairaslomaa, jopa bronkoskopiaa ja muuta mukavaa kun ei syytä hengitysvaikeuksiin löytynyt, paljastui karmaiseva syy. Asunnossa oli ollut vesivahinko ja nyt löytyy sekä sädesientä että erilaisia aspergillus-homeita (mm versicolor) ja penicillium-homeita sekä muuta runsasta mikrobikasvustoa.
Jos kyseessä olisikin työpaikka olisin jo lopettanut työt, mutta tämä on meidän kotimme jossa asuu koko perhe niin minkäs teet. Vakuutuskaan ei korvaa ja vaikka oikeusjuttu on myyjää vastaan jo nostettu (korvausten saamiseenhan voi mennä vuosikausia) on terveys silti jo mennyt sekä itseltä että lapsilta. Normaalisti en ole koston haluinen, mutta nyt toivon hartaasti, että myyjäosapuoli joutuu joskus kärsimään vähintään samalla tavoin (toivottavasti asianajajamme pitää siitä huolen)
Toivottelen sinulle jaksamista ja toivon, että löydät "terveen" työpaikan - tiedän tasan miltä sinusta tuntuu ja tunnen sen tukehtumisen tunteen kun ei enää lääkitykset riitä hengityksen ylläpitämiseen.
Sinä olet jatkossa se mittaristo jota pitäisi työpaikoilla tai kotona seurata - jos oireilet kaikki ei voi olla kunnossa.
Maaseudulle muuttokaan ei auta sillä maaseudulla vanhoissa ladoissa ja tiloilla näitä homeita löytyy ihan liikaakin.
Viestin aihe: Käytän jatkuvasti maitohappobakteereja! ( RE: Tsemppiä! )
Nimimerkki: Pinssi Lähetetty: 20.11.2008 klo 18:57
Voimia sinulle, Hometalon ostanut astmaatikko, kovin ikävä on tilanteesi!
Uskomatonta, miten törkeää on, jos myyjä möi teille kodin, tietäen homeesta!
Toivon sydämestäni, että saatte oikeutta!
Minulla on vain sulfa-penisiliini ja Ketorin allergiat kosteushomeiden lisäksi!
Kotona (kerrostaloasunto) teimme muutama vuosi sitten kalliin perusremontin - mistään ei löytynyt kosteusvaurioita, saatikka hometta. Nytkin, kun olen sairaslomalla kotona astma on oireeton.
Siispä, toivon sydämestäni, että saisin jatkaa näiden lasten ja työporukan kanssa - puhtaissa tiloissa. Sehän olisi lasten ja työkaverienkin etu, että saisimme hengittää puhdasta sisäilmaa.
Viestin aihe: Astma kontrolli! ( RE: Käytän jatkuvasti maitohappobakteereja! )
Nimimerkki: Pinssi Lähetetty: 05.12.2008 klo 14:05
Uskomatonta;
minulla piti olla tänään astman kontrolli työterveysasemalla, siis; voinko aloittaa työni päiväkodissa astman pahentumisvaiheen ja sairaalahoidon jälkeen..
Työterveysasemalla työterveyshoitaja sanoi.."spirometria pitäisi ottaa vasta sitten, kun olet terve"... hän sanoi myös.. "tiedät varmaan astmasta enemän, kuin minä" ...itkua niellen lähdin sieltä pois!
Miten voin aloittaa työt, JOS EN OLE TERVE?
No, lääkärille on aika kahden viikon kuluttua... Täytynee vain odottaa sinne!
Olo tuntuu kovin toivottomalta - kuin olisi mitätön ja kerjäisi sitä, mikä oikeasti kuuluu minulle - työterveyshuolto!
Ehkäpä sittenkin minulle kuuluisi jo kokoeläke!