Tervetunnus on käyttäjätunnus, jota tarvitset Terve Media -lisäpalveluiden käyttämiseen. Tunnuksen rekisteröinti on maksutonta.
Tervetunnusta tarvitset mm. seuraavissa Terve Media -palveluissa:
» Poliklinikka.fi: Kysy lääkäriltä -palvelussa » Huoltamo.com: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Kysy kaverilta ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Kimallus.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Naisilta naisille ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Pudottajat.fi: Pudottajat -palvelussa » Terkkari.fi: keskusteluryhmissä, Kysy Terkkarilta -palvelussa » Verkkoklinikka.fi: keskusteluryhmissä ja Verkkolääkärit -palvelussa » Helistin.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Vauvakirjassa, Kahvilassa ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Terve Rekry: CV:n jättämistä varten
Jos sinulla on jo Tervetunnus joihinkin yllä oleviin palveluihin, niin sinun ei tarvitse hankkia uutta tunnusta.
Jos sinulla ei vielä ole Tervetunnusta, niin voit hankkia sen helposti nyt. Valitse haluamasi tunnus ja salasana sekä anna muutamat perustietosi. Tervetunnus on ilmainen ja voit käyttää samaa tunnusta kaikissa Terve Media -palveluissa. Yksinkertaista!
Viestin aihe: ALAKEHONI HALVAANTUI - Cauda syndrooma
Nimimerkki: Kävelemään toipunut Lähetetty: 25.01.2007 klo 21:32
Kärsin elokuussa reilut 3 viikkoa kovista selkäkivuista, joita pidettiin lihaskipuina. Lopulta kuitenkin sain virtsaummen ja jalkojani alkoin pistellä.
Soitin TK:n puhelinneuvontaan,jossa oireeni kuvattuani vain sanottiin, että "kyllä mies vielä pari päivää kipua kestää" ja kehotettiin siis odottelemaan.
Googlasin kuitenkin diagnoosin itse samana päivänä Duodecimin sivuilta, jossa kehotettiin oireitteni ilmaannuttua hakeutumaan välittämästi leikkaukseen, joka pitäisi suorittaa 6 tunnin kuluttua oireiden alkamisesta.
Menin taksilla terveyskeskukseen, jossa alaruumiini halvaantui täysin n. tunnin kuluessa. Kerroin lääkärille itse tekemäni diagnoosin. Kuitenkin pääsin Turun Yliopistolliseen keskussairaalaan TK:sta vasta n. 6 tunnin kuluttua, koska lääkäri jostakin syystä halusi odottaa vielä peräaukkoni halvaantumista. (?) Lopulta kerroin anuksenikin olevan tunnoton ja pääsin ambulanssiin.
Sitten seurasi vielä n. 5 tunnin odotus TYKSissä. Aluksi ei halvaantumisestani huolimatta minua edes tutkittu. Lopulta päivystävä lääkäri konsultoi kokeneempaa kollegaansa ja alkoi tapahtua.
Minut hätäleikattiin. Leikkaava lääkäri kertoi ennen leikkaustta, että minulla ei olisi ollut mitään odotetta toipua, jos leikkaus olisi lykätty seuraavaan päivään.
Viikon päästä selvisi, että selkänikamiini oli päässyt anaerobinen bakteeri viisaudenhampaastani aiheuttaen pahan tulehduksen (abskessin) 3 nikaman alueelle. Tulehdus - mätä - aiheutti puristuksen selkäytimeeni ja alaruumiini halvauksen.
Olin antibioottitiputuksessa 8 viikkoa, jonka aikana toivuin hämmästyttävän hyvin. Lääkärit eivät halunneet puhua ihmeestä, mutta toipumistani pidettiin harvinaisena.
Jalkani alkoivat liikkua jo n. viikon päästä leikkauksesta. Rullatuolin jätin kahden viikon jälkeen ja siirryin rollaattoriin. Vaipoissa olin 6 viikkoa ja katetrissa vähän kauemmin.
Nyt pidätyskykyni on parantunut huomattavasti, mutta sen kanssa on vielä ongelmia. Minulla on vielä halvausoireita (puutuneisuutta ja tunnottomuutta) säärissä ja varsinkin pakaroissa ja lantionseudulla.
Toipumiseni on ollut näinkin nopea ja hyvä, koska pääsin sittenkin leikkaukseen suhteelllisen nopeasti - viivytyksistä huolimatta. Paine selkäytimessäni ei ennättänyt tehdä aivan lopullista tuhoa.
VIRHEENÄ OLI, ETTÄ MINULTA EI KOSKAAN OTETTU TULEHDUSARVOA!
Selkäkivuissa diagnoosin tekeminen on VAIKEAA, vaatikaa tulehdusarvon mittaaminen, varsinkin jos kuumeilette!