Tervetunnus on käyttäjätunnus, jota tarvitset Terve Media -lisäpalveluiden käyttämiseen. Tunnuksen rekisteröinti on maksutonta.
Tervetunnusta tarvitset mm. seuraavissa Terve Media -palveluissa:
» Poliklinikka.fi: Kysy lääkäriltä -palvelussa » Huoltamo.com: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Kysy kaverilta ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Kimallus.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Naisilta naisille ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Pudottajat.fi: Pudottajat -palvelussa » Terkkari.fi: keskusteluryhmissä, Kysy Terkkarilta -palvelussa » Verkkoklinikka.fi: keskusteluryhmissä ja Verkkolääkärit -palvelussa » Helistin.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Vauvakirjassa, Kahvilassa ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Terve Rekry: CV:n jättämistä varten
Jos sinulla on jo Tervetunnus joihinkin yllä oleviin palveluihin, niin sinun ei tarvitse hankkia uutta tunnusta.
Jos sinulla ei vielä ole Tervetunnusta, niin voit hankkia sen helposti nyt. Valitse haluamasi tunnus ja salasana sekä anna muutamat perustietosi. Tervetunnus on ilmainen ja voit käyttää samaa tunnusta kaikissa Terve Media -palveluissa. Yksinkertaista!
Nimimerkki: nyrkkeilijätytsi Lähetetty: 21.07.2011 klo 13:16
Moi! Oon 17 vuotias tyttö ja sairastin viime kesänä pahan bakteerikeuhkokuumeen. Oli siis kesä ja olimme perheen kanssa käymässä sukulaisilla kun minulle tuli kamala vilunvärinä vaikka lämpöä oli varmaan 25c ulkona. Kuumetta mitattiin 38,8 -> buranaa ja peittokasan alle lepäämään. No parin päivän aikana kuume jatkoi nousuaan 40 asteeseen ja lääkkeet eivät tahtoneet enää auttaa. Äiti myös havaitsi että nukkuessa hengitykseni kuulosti pinnalliselta. Itse en mitään epänormaalia hengityksessäni huomannut. Suunnattiin kotiin linkillä ja äiti soitteli terveysasemalle et josko sais päivystvälle ajan. Siellä oli kuulemma kiireistä ja aikaa ei meinannut irrota. Noh, ylihuolestunut äitini kuitenkin jatkoi soittelua ja hetken liioteltuaan oirietani hän saikin ajan samalle päivälle. Tässä huomasin että sisäänhengittäminen yskitti jonkin verran. Lääkärissä otettiin CRP 110 ja lähetettiin pikaisesti keuhkokuvaan sairaalalle. Keuhkokuvasta näkyi selvästi kuulemma semmonen möykky ja niinpä minut siirrettiin päivystys ja infektio-osastolle yöksi. Laitettiin kans tippa ja suoneen antibioottia. Illalla oli kivaa (huoneessa iso taulu tv yms) ja olin aiemmin halunnutkin sairaalaan kun pikkusiskoni oli siellä ollut ja kuulemma niin kamalaa siel. Noh yöllä mielipiteeni muuttui kun yskä muuttui niin kamalaksi että oksetti ja tippakanyylistakin alkoi valua verta se oli huono yö ja tajusin silloin ehkä sen et mulla tosiaankin on jotai keuhkoissa pieles... Aamulla hoitaja paapatti äidille siitä et oltii nii myöhään mut sairaalaa tuotu ku oli jo niin pitkälle tauti päässyt äidille tuli tosi huono fiilis siitä. Aamulla CRP oli reilusti yli 200 ja mut siirrettiin keuhkosairauksien osastolle. Siellä musta tuli nopeasti "hoitajien suosikki" kun kuulemma niin harvoin mun ikäiset joutuu keuhkokuumeen takia sairaalaan. Siinä vaiheessa mukaan astuivat myös happiviikset, mun saturaatio laski kuulemma liian alhaiseksi ja niiden piti helpottaa mun oloa. Hoitajat oli kaikki tosi mukavia ja tunki jäätelöö ja limsaa huoneeseen koko ajan, mut en siitä oikeen pystynyt nauttimaan kun ei se kuume ja yskä helpottanut vaik sain 6 buranaa/panadolia päiväs plus ne suonensisäiset antibiootit. Sain myös ventolinea hengitystä helpottamaan ja tein monta kertaapäivässä hengitysharjoituksia semmosella pullolla. Kuume oli parhaimmillaan 41 astetta ja niinä hetkinä oli kyl tosi sairas olo. Hoitajat kyl ihmetteli et mite mää pysyn silti ihan "normaalina" enkä houreillut tai mitään. Ikävää oli kun mun leposyke nous liian korkeeks (reilu 120) ja mun ympärille kiedottii kylmiä ja märkiä pyyhkeitä että se laskisi.Siin vaihees pelotti. Kaikki syöminen yskitti ja en uskaltanut edes vessaan kävellä ilman lisähappea. Epävarma olo vain paheni kun lääkäri ílmoitti et vaihetaan antibioottia ku ei se toiminu se nykyinen.Onnekseni muuten lääkäri suostui siihen että annetaan kuumetta laskevia lääkkeitä suoneen ja se helpotti.Uudesta keuhkokuvasta havaittii et oli levinny molempii keuhkoihin ja CRP 370 Parin päivän päästä antibioottia vaihdettii uudestaa täs vaihees myös fysioterapeutti alkoi käymään. Kolmas kerta toden sanoo, antibiootti toimi. Kaikki alkoi mennä hyvin ja pian lääkäri ehdoittikin jo kotiuttamista. Olin tosi innoissani vaikkakin huolestunut sillä olin sinä samaisena päivänä vasta irroittautunut lisähapesta. Pari tuntia ehdin olla kotona perheen kanssa, mut yöllä iski hengenahdistus -> palattiin takas sairaalaan Happisaturaatio oli 89 ja happiviikset tuli takasin. Kuumetta ei enää onneksi ollut. Porukat oli vihaisia lääkärille kun se vähän hätäisesti kotiutti. Olin vielä 4 päivää sairaalassa, mikä minusta tuntui jo liiankin pitkältä ajalta kun ei ollut enää sairas olo. Viimeisinä päivinä kun ei enää lisähappea ja CRP joku 20 niin kiertelin vaan ympäri sairaalaa ja olin pihalla vaikka syke aina siitä ponnahtikin ylös
Viestin aihe: RE: mycoplasma pneumoniae ( RE: mycoplasma pneumoniae )
Nimimerkki: nyrkeilijätytsi Lähetetty: 21.07.2011 klo 13:47
Unohtui tuosta vielä, että kun kotii pääsin niin sain pitkän liikuntakiellon mikä oli ihan hyvä. Ja onnekseni ehdin just ja just aloittamaan lukion normaalisti muiden kanssa Loppujen lopuks mun mielestä ihan hyvä kokemus! tykkäsin ku oli nii mahtavat hoitajat ja kaikki tyypit. Eikä oo mitää ongelmii enää siitä seurannu. Mitä nyt ventolineä vieläki urheillessani käytän joskus. Ois kiva kuulla muiden nuorten kokeumuksia keuhkokuumeest