Tervetunnus on käyttäjätunnus, jota tarvitset Terve Media -lisäpalveluiden käyttämiseen. Tunnuksen rekisteröinti on maksutonta.
Tervetunnusta tarvitset mm. seuraavissa Terve Media -palveluissa:
» Poliklinikka.fi: Kysy lääkäriltä -palvelussa » Huoltamo.com: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Kysy kaverilta ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Kimallus.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Naisilta naisille ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Pudottajat.fi: Pudottajat -palvelussa » Terkkari.fi: keskusteluryhmissä, Kysy Terkkarilta -palvelussa » Verkkoklinikka.fi: keskusteluryhmissä ja Verkkolääkärit -palvelussa » Helistin.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Vauvakirjassa, Kahvilassa ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Terve Rekry: CV:n jättämistä varten
Jos sinulla on jo Tervetunnus joihinkin yllä oleviin palveluihin, niin sinun ei tarvitse hankkia uutta tunnusta.
Jos sinulla ei vielä ole Tervetunnusta, niin voit hankkia sen helposti nyt. Valitse haluamasi tunnus ja salasana sekä anna muutamat perustietosi. Tervetunnus on ilmainen ja voit käyttää samaa tunnusta kaikissa Terve Media -palveluissa. Yksinkertaista!
Olen kärsinyt selkäkivuista 20vuotta selkäni leikattiin ensinmäisen kerran 1998 välilevyn pullistuma.Toisen kerran yksityisellä lääkärillä käydessäni(koska kivut eivät helpottaneet)havaittiin kulumia nikamaväleissä ja taas pullistuma.Selkä leikattiin töölössä 1999 yksityisesti.Sen jälkeen vuoden seurantajakso.Leikkauksessa jäykistettiin kaksi väliä titaanilla.Pikku hiljaa vasen jalka alkoi oirehtia tunnottumuutta ja varpaiden nipistelyä ja myös tunnottumuuta varpaissa.Tapahtui 2005 kesällä vasenpaan jalkaan tuli hirveät kivut, jotka alkoivat pakarasta ja kulkivat pitkin jalan hermoa varpaisiin saakka.Pystyin käymään sairaalan polilla missä antoivat morfiini johdannaisia lääkkeitä piikillä, mutta ei ollut apua.Passitettiin kotiin taksilla.Olin vuoteessa noin kuukauden ajan en pystynyt kävelemään enkä istumaan söin vai tramaladia ym.ym.ym voimakkaita kipulääkkeitä.Kipu hellitti pikkuhiljaa ja pääsin taas kävelemään, mutta jatkuva puutuminen ja kovat krampit jatkuivat.Sama tapahtui viime heinäkuussa 5 viikkoa sängyssä toisten ruokittavina en pystynyt käymään suihkussa enkä hoitamaan muutakaan hygieeniaa kunnolla.Sama kierros sairaalan kautta kotiin ja vahvat lääkkeet, jotka ei poistanut kipua.Ainoa hyvä mikä näissä molemmissa tapauksissa on ollut niin kipu poistuu,kun saa makuulla oikean asennon.Nyt mennään samalla lailla pohje kramppaa yöllä välillä niin kovaa,että joutuu kaksin käsin vääntämään jalkaa suoraksi,että kramppi poistuu.Nyt tässä pelossa eletään, että voimakkaat hermo kivut eivät vain palaisi.Mitään lääkitystä en ole ottanut kesän jälkeen, koska tuntuu, että vatsani on tullut araksi voltarelle ja muille tulehdus kipulääkkeille.
Viestin aihe: samoja oirrita ( RE: särkyä ja puutuneisuutta. )
Nimimerkki: kipuilija Lähetetty: 30.01.2008 klo 12:10
Hei!Minut leikattu 3 kertaa 2000 luvulla ja kivut senkun jatkuu...mikään ei meinaa auttaa,makuulleen ,seisaalleen ja istuessa kovat kivut,kävellä en voi ku jalka pettää ja hermokipu karmea,elämä yhtä painajaista,eläkkeellä olen ollut tämän takia vuoden ja olen vasta 43v.
Viestin aihe: 1 Oljenkorsi ( RE: särkyä ja puutuneisuutta. )
Nimimerkki: Krooninen selkäkipu Lähetetty: 31.01.2008 klo 19:04
Otan osaa, mutta suosittelen kipulääkäri Jukka-Pekka Kouria tai Simo Järvistä, olivat ainakin ennen Orttonissa. Ovat selkäkipu asioissa varmasti parhaimpia. Jaksamisiin kohtalotoveri.
Viestin aihe: särky hermossa. ( RE: 1 Oljenkorsi )
Nimimerkki: peksi Lähetetty: 02.02.2008 klo 23:16
Onko sinulle tarjottu mitään sellaista lääkettä mikä poistaisi hermosäryn? Ne on tosi lukkojen takana ainakin lääkäreillä? Mieluummin kärsit kipua, kun sinulle annetaan jotain hermosärkyyn helopoittavaa lääkettä.Nykyään mitään ei saa muuten, kuin sairaalassa huutamalla ja nyrkkiä lyömällä pöytään, sillä kukaan hoitaja tai lääkäri ei voi ymmärtää, että kivut ovat niin kovia.
Viestin aihe: kipuja ( RE: Krooninen selkäkipu (jalka) )
Nimimerkki: Seija Lähetetty: 05.02.2008 klo 22:32
Tässä on suomen suurenpia ongelmia.Monet lääkärit väittävät, ettei kipua tarvitse enään kärsiä, mutta kuka on se, joka tulee kertomaan sen tosiasian, että meitä raatoja on suomessa tuhansia, jotka jokapäivä joutuvat syömään kipulääkkeitä, jotka eivät auta yhtään mitään päinvastoin haittavaikutukset voivat tuoda tullessaan paljon muita vakavia sairauksia.Niinkuin minulla hermosärky jalassa, joka toimittaa minut vuodepotilaaksi kerran vuodessa useiksi viikoiksi ja hirveillä myrkyillä yritetään poistaa kipua onnistumatta.On suoranaista valehtelua etteikö helvetinmoisesta kivusta pääse eroon.Suomen näitä asioita johtavat LÄÄKÄRIT ja muut KUPPAAJAT puhuvat täyttä sontaa. 20v kivusta kärsinyt!!½!
Minulla on ollut kivut jo 30 vuotta riesan, eikä niistä eroon päääse. Olen syönyt elämäni aikana oikeita ja vääriä lääkkeitä. Tramal on ainoa, joka minulle jotenkin kivun turruttaa, mutta siitä tahtoo tulla paha olo, joskus suorastaan oksettava, mutta pakko joskus on naamaan sitä heittää. Kovan takana on niitä saada ja minutkin on leimattu jo väärinkäyttäjäksi, vaikka en niitä söisi, jos kipua ei olisi. Sinulla pitäisi olla oikein tuttu lääkäri, niin kipulääkkeet olisi turvattu, mutta sehän ei kaikilla ole mahdollista.
En minäkään saisi, jos ei tuttua lääkäriä olisi ja sellaista, joka ymmärtää ja tuntee minut läpikotaisin, onneksi olen sellaisen onnistunut saamaan. Juttele kunnolla lääkärisi kanssa ja yritä kääntää asiasi toisin päin, eli kysymällä lääkäriltä, mitä hän tilanteessa tekisi, jos kipua olisi, mutta siinä on vain se haittapuoli, jos lääkärisi ei ole koskaan kipua tuntenut, niin ei hän myöskään ymmärrä Yritä kuitenkin, sillä tuskasi ymmärrän.
Kyllä sinulla oikeitten lääkäreitten nimet on tiedossa. Lisäisin vielä kuitenkin Kari Sulkon sekä Timo Laineen. Kaikki löytyvät Ortonista, Sulkkoa ehkä vähiten. KAIKKI HERMOKIVUISTA KÄRSIVÄT: Näitten herrojen myötävaikutuksella sain maksusitoumuksen omalta keskus-sairaalaltani MEDULA STIMULAATTORIIN ! Laite asennetaan selkäydinkanavaan ja säätölaite vatsanahkan alle, sitten vain kaukosäätimellä kipujen voimakkuuden mukaan säätelemään stimulaatiota.OTTAKAA LAITTEESTA SELVÄÄ VAIKKA ORTONIN KIPUPOLILTA.Voimakkaita särkylääkkeitä syön muutaman kourallisen päivssä stimul.lisäksi ja nyt pääsen taas liikkeelle ja oikeaanelämään kiinni.
jep. itse kärsinyt hermosärystä jo yli viisi vuotta... käynyt Ortonin kipupolilla parinvuoden
ajan saamassa kipupiikityksiä joista ei ole ollut
apua... nyt on ehdoteltu kipu Stimulaattorin asennuata... onko sinulla itsellä minkälaisia
kokemuksia laitteesta ...
joo itse syönyt lyrica nimistä lääkettä reilun
vuoden ... illalla 300mg... aamulla 150mg..
minulle se ei ole tuonut apua.. mutta en tiedä onko kyseisellä lääkeellä mitään tekemistä hiusten lähdön kanssa, ja tuntuu että muisti menee kanssa...
Aloitin uudestaan lääkäreillä juoksun ja tänään kävin hermoratatutkimuksissa ja vastaus oli suora.Kahdesta eri hermosta tuhoutunut osa hermosäikeistä mitään parantavaa keinoa sille ei annettu kerrottiin vain, että saat kärsiä loppuelämäsi näistä kivuista.Mitään lääkettä niihin ei ole, mutta olen tyytyväinen, että sain rehellisen vastauksen ko. vaivaan.Voimakkaat krampit todennäköisesti voi olla, että saadaan lääkityksellä helpottamaa.Seuraavaa fysiatrin vastaanottoa odotellessa täytyy miettiä mihinkä tästä seuraavaksi mennään?
On kyllä ihme, että lääkärit uhoavat ettei kipua tarvitse kärsiä varsinkin tämä ortonin KOURI.Ollaan todellisuudessa ja mennään näin tavallisten ihmisten ei urheilijoiden ja rikkaitten jäljessä, jotka eivät pääse kuin terveyskeskukseen ja jos hyvä tuuri käy niin saa lähetteen erikoislääkärille.Sielläkin jono voi olla puolivuotta eikä mitään hyötyä.Tässä kiputilassa voi sanoa vain sen, että ei eläkeläisillä ja vähävaraisilla ole mitään arvostusta tässä maailman kolkassa.
Nyt olen käynyt fysiatrilla ja hermoratakuvauksissa, myös lannerangan fotoissa ja saanut tuomion ettei asialle näissä olosuhteissa voi tehdä mitään, koska ei ole mitään hermopinnettä tai muuta akuuttia oiretta.Ainoastaan hermoissa vauriot joita ei voi enää korjata sekä heijaste puuttuu vasemmasta jalasta.Nyt yritetään kuntouttaa fysioterapeutilla syviä lihaksia, jos ei toimi niin uudestaan fysiatrille.Fysiatri sanoi, että ei noista lääkkeistä(tramadol, tramalad,ym.ym) ole mitään apua silloinkun akuutti hermopinne on päällä .Tässä odotellaan pelonsekaisintuntein uutta hermopinnettä sillä ei näköjään mitään lääkehoitoa asialle ole?????????????
Viestin aihe: +++++ ( RE: Krooninen selkäkipu (jalka) )
Nimimerkki: Jiisa Lähetetty: 04.03.2009 klo 21:56
On se nyt niin väärin,vaikka kaikki lääkärit lupaavat ettei kivusta tarvitse kärsiä niin vain on, että sontaa puhuvat.Koita kestää ja yritä saada kunnon lääkäri, jonka kanssa voi jutella asiasta,kuin kaveri toiselleen.
Mistä saa kipupolille lähetteen?Olen käynyt jo 20 vuotta samasta vaivasta kuntoutuksissa ja pari kertaa leikkauksessa ja sama paska näyttää jatkuvan eikä kukaan ole koskaan maininnut mitään kipupolia?Kyllä tässä alkaa olla vitsit tosi vähissä ja luottamus lääkäreihin on mennyt jo ajat sitten.En tiedä mitä tässä tekisi, koska ei tämä ole enään elämisen arvoista elämää.Pelkkää tuskaa ja kärsimystä ilman mitään putken päässä näkyvää valoa. Kaikki myrkyt on syöty, mutta mikään ei ole auttanut vähääkään kipuun.Pelkästään pää on mennyt sekaisin lääkkeistä ja mahtavia vieroitusoireita on saatu siinä kaupanpäälle.
Kyllä kipupolille pitäisi saada lähetteen vaikka ihan tav. terv.keskuslääkäriltä. Se vain on tosiasia, että kipupolin nimellä on aivan eri tasoista toimintaa. Meilläpäin kipupoli tarkoittaa keskussairaalan fysiatrian polia, jossa on koottu ryhmä kipupotilaita. Siellä sitten jutellaan aihekohtaisesti ja tehdään kirjallisia töitä ko. aiheesta kotona. Lisäksi vähän jumpataan. Mukana on myös psykologi, joka kertoo, että kroonisen kivun kanssa voi helposti masentua! Ai, juu ja fysiatri pitää myös yhden puheen lääkkeistä, tosin ei kirjoita mitään kenellekään.
Yhden ryhmäläisen kohdalla kävi niin hienosti, että hän pääsi oikein psykiatrin vastaanotolle ja sai ne masennuslääkkeet.
Jos siis kuvittelet kipupolia sellaisena moniammatillisena työryhmänä, jossa on anestesian lääkäri ja fysiatri ym. joukkoa, niin Oulun yliopistollisessa sairaalassa sellainen tietääkseni on. Voipi olla myös Helsingissä...
Itse olen kärsinyt selkäkivuista ja raajoihin heijastelevista hermokivuista kohta kymmenen vuotta. Tällä hetkellä asiani ovat niin hyvin kuin olla voivat. Olen eläkkeellä, joten valvominen tai nukkuminen sujuu silloin hyvin kun kivut sen sallivat.
Lääkärinäni on ollut fysiatri, psykiatri nämä yksityislääkäreitä. Heidän kanssaan olen avoimesti keskukstellut elämästäni ja saanut heidät ymmärtämään tosiasiat ja he ovat ystävällisesti kumpikin oman osaamisalueensa puitteissa tehneet voitavansa.
Fysiatri on kirjoittanut Lyricaa hermokipuun ja Panacodia sekä Relifexiä särkyihin. Vatsan suojaamiseen vielä Ranixsalia. Tramalia en voi käyttää, koska se aiheuttaa pahoinvointia, siinä morfiini on suoraan pillerissä. Panacodissa morfiini on esiasteena ja vasta kropassa muuttuu siksi.
Psykiatri kirjoitti minulle Efexsoria krooniseen masennukseen ja kipukynnystä nostamaan. Ainakin se on vienyt joka aamuisen vitutuksen pois, enkä enää suunnittele junan alle juoksemista.
Lisäksi käyn terv. keskuksessa hakemassa välillä oikein pahoihin paikkoihin kortisonipuudutepistoksia, auttavat. Minulla oli onni löytää myös terkkarista sellainen lääkäri, joka ottaa ihmisen huomioon ihan kokonaan ja välittää hoitaa hyvin. Aina kun minulla on asiaa terkkariin, niin pyrin pääsemään juuri tälle lääkärille ja nykyään myös soittoaikojen kanssa onnistuu moni asia oikein hyvin kun tunnemme toisemme. Onneksi paikkakunnallamme omalääkärijärjestelmä purettiin lääkäripulan vuoksi!
Toivon, että sinäkin löytäisit vastaavanlaisen joukon ihmisiä. Ei elämä näinkään suinkaan herkkua ole, mutta antaa se jonkinlaisen turvan tunnun, kun tietää, että voi soittaa kenelle tahansa noista lääkäreistä jos asiaa on. Pitkän tien olen minäkin tähän kulkenut ja monen pettymysten kautta. Erilaisten lääkkeiden kokeilujen ja hoitokokeilujen koekaniiniinä saanut olla. Jopa solusalpaajia syöneenä, selkärangan tulehduksen vuoksi.
Kyllä se päivä vielä paistaa sinnekin risukasaan. Kasassa voi aina joku risu hiukan varjostaa, mutta parempihan se vain on kuin täysi porotus, hikihän siinä tulisi!
Voimia sinulle ja kaikille muillekin kipuilijoille!
Ky
Olen tosiaan käynyt töölössä leikattavana sekä Ortonissa useampaan kertaan "kuntoutuksessa"myös omalla paikkakunnalla leikeltävänä ja tosiaan kuntoutuksissa noin 20 vuotta ja vähän yli. Siis kukaan missään ei ole maininnut mistään kipupolista yhtään mitään.Viimeksi, kun vietiin sairaalaan ensiapuun antoivat sellaiset myrkyt, että nippanappa pysyin vuoteessa putoamatta sieltä.Passittivat kotiin, koska sanoin ,että nyt pystyn kävelemään, mutta kävikin niin , että päästyäni ulos ja taksiin kivut tulivat valtoimenaan takaisin eikä piikeistä tullut kuin paha olo.Puolitoista kuukautta taas sängyssä ilman mitään liikkumista (wc)vain konkaten ja huutaen kivusta.Siihenkin oli ratkaisu ettei syönyt juuri mitään niin minimoi senkin tapahtuman.Onneksi minulla on "lapsi",joka toi aamulla kahvia ja teki kaikki hommat puolestani apteekkia ja laskun maksuja myöten.
Viestin aihe: Krooninen kipu ( RE: Krooninen selkäkipu (jalka) )
Nimimerkki: Sonja Lähetetty: 22.05.2009 klo 15:08
Heips!
Oma tarinani on tällainen: hyppäsin ala-asteella korkeutta, jolloin taituin väärään suuntaan ja selästäni katkesi pieni "tukiluu", joka pitää nikamia paikallaan. Monta vuotta juoksin lääkäreillä ja hieronnassa, ajoittain söin sellaisia lääkkeitä jotka sen ikäiselle eivät olisi kuuluneet. Eipä niin nuorta ihmistä ketään usko, kun koittaa selittää että selkään sattuu.. kun sitten nikamasiirtymät huomattiin, ehdottivat että minut leikattaisiin Porissa. Tähän en kuitenkaan suostunut, ja vuoden päästä, kun tilanne ei ollut miksikään muuttunut sain lähetteen Ortoniin lastenkirurgille. Ortonissa minut sitten leikattiinkin vuonna 2003, ollessani 17v. Vuosi tai kaksi meni ihan hyvin, kunnes oireet alkoivat salakavalasti tulla takaisin. Vasen jalka ei pitänyt painon alla, alkoi tärisemään, viiltävät kivut aamuisin esim naamaa pestessä, poltto kun olin ollut pitempään jalkeilla. Kielsin itseltäni nämä oireet hetkeksi aikaa, kunnes vuonna 2006 jalat menivät ensimmäisen kerran altani. Soitin minut leikanneelle lääkärille ja sain ajan Ortoniin. Tässä vaiheessa olin jo lähes liikuntakyvytön, vasen puoli ei pelannut kunnolla ja kivut olivat hirveät. Jalassa, nivusissa, koko selässä, kädessä.. missä millonkin. Särkynä oli sekä hermosärkyä että "tavallista". Kipulääkityksenä oli Panacod ja Sirdalud. Ortonin kipupolilla todettiin, että selässä ei ole suuria rakenteellisia muutoksia, vaan koko hermojärjestelmäni on niin sekaisin että se kokee kaikki ärsykkeet kipuna. Näin alkoi uudenlainen kuntoutus, johon kuului kotona jumppaus, fysioterapia sekä kuntoutusjaksot Helsingissä. Olen ollut nyt yhtäjaksoisella sairaslomalla 2,5 vuotta. Panacod vaihtui Tramaliin ja Sirdalud Norflexiin, lisäksi syön Lyricaa. Alkuvuodesta Tramal vaihdettiin Norfleksiin, mikä olisi ollut miltei unelmien täytymys jos ei olisi tuonut niin pahoja sivuoireita. Niin jouduin palaamaan takaisin Tramaliin, mikä ei auta enää. Koska olen ollut pitkään kipeä, lantioni ja olkapääni ovat kääntyneet väärään asentoon ja rintarankani jäykistynyt lähes kokonaan. Medula stimulaattoria olen harkinnut, sitä tarjottiin minulle vuosi sitten mutta silloin jaksoin vielä uskoa että jonkin ihmeen kautta paranen. Enää minulla ei moisia harhaluuloja ole, koska en pärjää hetkeäkään ilman lääkkeitä ja koko ajan täytyy syödä enemmän ja voimakkaampia myrkkyjä. Ensi viikolla soitan lääkärille uudestaan, TAAS on edessä lääkevaihto ja samalla otan selvää paremmin siitä stimulaattorista. Jos siitä löytyisi helpotus jota lääkkeet ja kuntoutus eivät minulle ole kokonaan tuonut.
Kaikki te, jotka olette kroonisesti kipeitä: yrittäkää säilyttää elämässänne edes yksi asia, joka tuo teille iloa. muuten ei selviä päivästä toiseen hengissä. voimia hurjasti!
joo.3vu otta tutkittu niska särkyä.peijaksen diaknoosi oli niska,olkavarsi oireyhtymä.mehiläisen diaknoosi oli krooninen kipu oireyhtymä.lääkkeenä on nyt cymbalta,120ml
eikä enää ole särkyjä.
Viestin aihe: jalka/selkä ( RE: Krooninen selkäkipu (jalka) )
Nimimerkki: kabu Lähetetty: 04.07.2009 klo 20:19
Lausuntoteksti:LS-RAN KA: Lumbaalimuotoisia nikamia on viisi.Nikamat ovat linjassa,lannelordoosi on oiennut. TasollaL4/5 deesin jälkitila.Nikamavälit L3/4 ja L5/S1 ovat selvästi madaltuneet discus degeneraatioon sopien.
Lanneranganröntgenissä deesattu L4-5 väli, metallinen deesimateriaali paikallaan. L3-4 väli ja presaraaliväli vahvasti madaltuneet, vahvat reaktiiviset muutokset ja fasettinivel artoosi.Spinaalistenoosin mahdollisuus natiivikuvien perusteella olemassa.Vasemmalla lievän S1 juurivaurion jälkitila, oikealla lievän L5 juurivaurion jälkitila.
Diagnoosi
M54.3 Ischialgia chronica l.a.
M51.3 Degeneratio discorum IV regionis lumbalis gravis.Status post spondylodesim L4-5 Vas akillesrefl puuttuu.