Tervetunnus on käyttäjätunnus, jota tarvitset Terve Media -lisäpalveluiden käyttämiseen. Tunnuksen rekisteröinti on maksutonta.
Tervetunnusta tarvitset mm. seuraavissa Terve Media -palveluissa:
» Poliklinikka.fi: Kysy lääkäriltä -palvelussa » Huoltamo.com: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Kysy kaverilta ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Kimallus.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Naisilta naisille ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Pudottajat.fi: Pudottajat -palvelussa » Terkkari.fi: keskusteluryhmissä, Kysy Terkkarilta -palvelussa » Verkkoklinikka.fi: keskusteluryhmissä ja Verkkolääkärit -palvelussa » Helistin.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Vauvakirjassa, Kahvilassa ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Terve Rekry: CV:n jättämistä varten
Jos sinulla on jo Tervetunnus joihinkin yllä oleviin palveluihin, niin sinun ei tarvitse hankkia uutta tunnusta.
Jos sinulla ei vielä ole Tervetunnusta, niin voit hankkia sen helposti nyt. Valitse haluamasi tunnus ja salasana sekä anna muutamat perustietosi. Tervetunnus on ilmainen ja voit käyttää samaa tunnusta kaikissa Terve Media -palveluissa. Yksinkertaista!
Nimimerkki: pullis Lähetetty: 02.06.2007 klo 18:53
minulta löytyi myös ja olen menossa ensimmäiseen koilaukseen ja sit viä ainakin kahteen leikkauseen. Kyllä minua ainakin jännittää. Mutta elettävä vain on, vaikka vain joten kuten.
Sain juuri tietää, että minulla on aneurysma päässä. Nyt en tiedä, mitä pitäisi varoa. Aina kun alkaa jyskyttää päässä jonkin suorituksen jälkeen, niin jo mietityttää, että puhkeaako suoni. Itse odotan vasta pääsyä neurokirurgin vastaanotolle.
Minkälaisia potilasohjeita te olette saaneet leikkausta odotellessa?
Tervehdys
Minulla oli SAV toukokuussa 1983, ollessani 20v. Pullistuma puhkesi aivan yllättäen, ja se suljettiin klipseillä leikkauksessa. Leikkaus tehtiin Töölössä, ja silloin sattui vielä olemaan lääkärilakko, joka ei kylläkään vaikuttanut mitenkään potilaiden hoitoon.
Olen synnyttänyt kaksi lasta leikkauksen jälkeen, ensimmäisen "normaalisti" alateitse ja toisen sektiolla, koska tytön tyllerö oli niin iso ettei mahtunut kääntymään oikein päin ennen synnytystä.
Sairaslomaa oli 3kk, missä ajassa toivuin oikein hyvin fyysisesti, mutta henkisesti oli vaikeaa noin vuoden.
Töölössä on tosi hyvät lääkärit, joten se puoli on ainakin kunnossa. Ja on hyvä, että aneurysma hoidetaan ennen kuin se puhkeaa, silloin vauriot ovat varmasti pienemmät, kun verenvuoto ei vahingoita aivokudosta. Minulla puhkesi migreeni aneurysman jälkeen, mikä on kai aika tavallinen seuraus, ja toinen korva soi jatkuvasti, mutta ne ovat pieniä juttuja siihen verrattuna, että hengen lähtö oli lähellä.
Leikkausrutiinit ovat kehittyneet hurjasti näiden yli 20 vuoden aikana, joten uskon, että teillä on paremmat mahdollisuudet selvitä ilman sitä migreeniäkin.
Luulen, että henkinen puoli on potilaalle kaikkein vaikein, sekä leikkausta odottaessa, että sen jälkeen. Pyytäkää ja vaatikaa tukea, terapiaa, jotta jaksatte!
Tsemppiä ja parempaa vointia toivottaen,
Susa
Viestin aihe: Hei! ( RE: Minulta leikattiin aneurysma 1983 )
Nimimerkki: Heitu Lähetetty: 19.06.2007 klo 10:57
Minulta on kerran leikattu aneurysma, v 2003 saikkua tuli 4 kk.....kaksi muuta pullistumaa on
koilattu.......joista valitettavasti toinen on
painunut ja taas on leikkaus edessä!!! Kun uusinta
koilaus ei auttanut!
Minut on hoidettu Turussa,Tyksissä!
Kyllä se leikkaus taas jänskättää,ihan älyttömästi!Mutta eipä paljoa ole muita vaihtoehtoja.
Nimimerkki: minä' myös Lähetetty: 25.06.2007 klo 23:49
minun yhtäkään aneurysmaa ei onnistunut koilata. Minua leikataan ainakin kaksi kertaa. syksyllä pääsen ensimmäiseen operaatioon. Pelottaa joskus, kestääkö pää kaiken vai ei. Aneurysmia löytyi viisi.
Mulla on ja syksyllä leikkaus....Heti
kun kuulin,että joudun toiseen leikkaukseen,
tuli ihottuma,että sen verran se jännittää.
Mutta pitää vaan uskoa ja luottaa,että kaikki
menee hyvin!!!
Viestin aihe: RE: Tuleva leikkaus ( RE: Tuleva leikkaus )
Nimimerkki: epävarma Lähetetty: 15.10.2007 klo 21:28
Miehelläni todettiin aneusrysma tänään yksi 5kertaa 3mm, ei oireilua sattumalöydös....hirvittää kun kuukauden päästäois Intian matka.....kertokaa kokemuksianne.
Viestin aihe: Tuleva leikkaus ( RE: RE: Tuleva leikkaus )
Nimimerkki: Heitu Lähetetty: 26.10.2007 klo 15:28
Pitää nyt kertoa,että leikkaus on onnellisesti ohi....huh....se meni iha<n hyvin,paljon paremmin kuin viime kerralla.olin heti narkoosista herättyäni täysin skarppina,mikä tietysti oli toisaalta tylsää,kun vuorokausi piti viettää teholla tarkkailussa.siellä sitä meininkiä riitti.pyysin jopa luettavaa,että aika olisi kulunut,mikä kiellettiin kun aivot tarvitsivat lepoa. Mutta nyt olen pari viikkoa ollut jo kotosalla,ja käynyt kävelyllä päivittäin pieniä lenkkejä...suuriin en saanut lupaa kuukauteen vaikka pohjakuntonikin olikin hyvä ,kävelin n.4 kk ennen leikkausta päivittäin vähintään 13 km,uskon että se myös auttoi paljon
nopeuttamaan toipumista. päänsärkyä on ollut,mutta sekin alkaa pikkuhiljaa himmata,ei tarvi enää kuin 2 päänsärkypilleriä päivittäin.
Tsemppiä kaikille leikkaukseen menijöille!ja kaikkea hyvää......
Viestin aihe: mitä oireita? ( RE: Tuleva leikkaus )
Nimimerkki: anjuska Lähetetty: 04.12.2007 klo 18:32
Minkälaisia oireita teillä puhkeamattomista aneurysmista kärsivillä on ollut? Itse epäilen, että minulla on vastaavaa, enkä meinaa uskaltaa mennä lääkäriin. Toisaalta kuljettelen jatkuvasti kolmea pientä lastani autolla, joten tuntuu, että tutkimuksiin olisi pakko lähteä.
Viestin aihe: Aneurysman oireet ( RE: mitä oireita? )
Nimimerkki: klipsi Lähetetty: 04.12.2007 klo 21:14
Mitään oireita ei aneurysma ainakaan minulle aiheuttanut ennen kuin se puhkesi. Tuskin koskaan olen kärsinyt minkäänlaisista päänsäryistä. Joskus takavuosina oli vähän migreenin tyyppistä päänsärkyä, mutta vaikea uskoa, että niillä olisi ollut mitään tekemistä aneurysman kanssa.
Viestin aihe: leikkaus tulossa ( RE: Aneurysman oireet )
Nimimerkki: tuulikukka Lähetetty: 05.01.2008 klo 18:53
minulla leikkaus tulossa,todettu kaksi pullistumaa.toinen median rungossa vajaan sentin päässä ICA:n huipusta toinen vasenmalla. kuvaukset tehty mang.ja tietokk.varjoaineella nyt halutaan vielä angeokrafiaa ennen leikkausta.miten on muilla onko nämä kaikki tutkimukset tehty muille aneurysman sairastaneista,ennen leikkausta tarpeen. kuinka kauan kesti leikkaukseen pääsynne. mitä jälkijuttuja teille on jäänyt leikkauksesta.minulla pää toistaiseksi aivan oireeton. tuntuu vaan niin raskaalta odottaa leikkausta. jos ehtii tulla vuotoa. kertokaa ihmeessä enenmmän kaikesta. moni voi saada helpotusta. onhan tämä henkisesti hyvin raskasta. kiitos etukäteen.
Viestin aihe: leikkauksesta ( RE: leikkaus tulossa )
Nimimerkki: Sarkka Lähetetty: 17.01.2008 klo 12:38
Hei! Minulla todettiin kanssa magneettikuvauksessa aneurysma 2,5mm ja olen menossa Töölöön 3.3 uusiin kuvauksiin ja neurokirurgin vastaanotolle. Meidän suvussa moni kuollut tähän ja äidilläni aivoverenvuoto keväällä(66v). Minulla ei mitään oireita siihen liittyvää...halusivat vain jatkuvien niskasärkyjen takia varmuuden vuoksi kuvata. Olisi kiva jutella jonkun kanssa asiasta, jolla samanlainen asia edessä. Pelottaa hieman, koska minulla on 4 lasta, joista pienin vasta 3 vuotta.
Viestin aihe: samassa jamassa ( RE: leikkauksesta )
Nimimerkki: minä myös Lähetetty: 22.01.2008 klo 14:30
Hei, minulla oli leikkaus pari kk sitten. Toipunut olen pikku hiljaa, vaikka kunto on huono edelleen. Leikkaus onnistui hyvim. Menen kuitenkin vielä leikattavaksi uudelleen, kunhan taas saan mennä. Tahdon elää joskus vielä päivän, jolloin ei tarvitse ajatella kaikkea, mitä tämä sairaus tuo tullessaan. Kaikille teille, toivon voimia kestää.
Viestin aihe: Tytöllä puhjennut ( RE: samassa jamassa )
Nimimerkki: Huolestunut äiti Lähetetty: 31.01.2008 klo 15:55
Karmeeta luettavaa tuo pullistumien määrä Tyttärelläni(19v) puhkesi 2 viikkoa sitten ja hengenlähtö oli jo lähellä, nyt toipuu jo hyvää vauhtia, mutta tulevaisuus pelottaa, jos pullistumia voi olla jopa 5 samalla ihmisellä.
Nimimerkki: toipilas Lähetetty: 25.02.2008 klo 15:09
Minulla aneurysma todettiin viime kesänä ja leikkaus tehtiin Tyksissä helmikuun alussa.Pullistuma oli ohutseinäminen ja olisi voinut puhjeta milloin vain.Leikkaus onnistui hyvin,eikä kipuja ole ollut oikeastaan minkäänlaisia.Iltaisin otan särkylääkkeen jolloin nukun myös hyvin.Leikkaukseen pääsyn odottaminen ei ollut mitään mukavaa,koska joka aamu odotti kirjettä ja tietoa leikkaukseen pääsystä. Kävin töissä ja yritin elää mahdollisimman normaalia elämää ja unohtaa koko jutun.En myöskään kertonut aneurysmastani muille ennenkuin sain tietää leikkauspäivän,sillä en halunnut puhua asiasta kokoaikaa.Rasittavia töitä kuitenkin yritin välttää.
Viestin aihe: Vuotamaton aneurysma ( RE: leikkaus )
Nimimerkki: Todettu aneurysma Lähetetty: 12.03.2008 klo 18:16
Hei,
Minullakin todettu 1,5 kk sitten valtimopullistuma aivoissa ja nyt odottelen pääsyä aivojen verisuonten angiografiaan. Henkisesti tämä ottaa tosi koville. Onko teillä jotka olette vastaavaa kokeneet, neuvoja miten elää ja olla tämä odotusaika. Miten teillä on tuo angiografia onnistunut, pelottaa jo sekin kun tiedän että sitä ei nukutuksessa tehdä.Kuinka olette pysyneet kyseisen tutkimuksen ajan rauhallisina ja paikoillaan.
Tämän tutkimuksen pohjalta päätetään miten tuo pullistuma korjaus tehdään.
Viestin aihe: Aneurysmaleikkaus tulossa ( RE: Vuotamaton aneurysma )
Nimimerkki: jonossa Lähetetty: 20.03.2008 klo 12:01
Minulla todettiin viime syksynä aneurysma, ja joulukuussa olin varjoainetutkimuksessa. Se oli tosi helppo, rauhoittavaa lääkettä sain tutkimukseen mennessä, eikä kuvaus oikein tuntunut missään.Sitä ei kannata pelätä.Yhtäkkiä vain lääkäri sanoi, että ohi on.
Tämä odottaminen on ollut varmaan vaikeinta, leikkaus olisi nyt huhtikuussa, päivämäärätietoa odottelen vieläkin. Välillä pelottaa mutta silti luotan että kaikki menee hyvin, haluan päästä kesäksi kuntoon ! On hyvä että tämä hoidetaan, sitten ei enää tarvitse ajatella koko juttua, toivottavasti. Voimia odotukseen !!
Viestin aihe: Aneurysman kanssa eläminen ( RE: Aneurysmaleikkaus tulossa )
Nimimerkki: Puhkeamaton aneurysma Lähetetty: 22.03.2008 klo 08:14
Nimimerkille jonossa,
Kiitos kannustavasta viestistä.Kovin pitkään olet joutunut odotteleen leikkausta. Tämä odotusaika on todellakin raskasta. Voitko kertoa tarkemmin aneurysmadiagnoosistasi. Miksi löytyi ja onko sinulla sen koosta tietoa. Kuopion Kyssiin olen menossa tuohon karotisangiografiaan. Tuo tutkimus vaan tuntuu niin luonnottomalta että aivojen verisuoniin mennään katetrin avulla ruiskuttaan varjoainetta. Mutta se on varmasti sairaalahenkilökunnalle jokapäiväistä rutiinia, näin yritän ajatella. Tuon tutkimuksen perusteella sitten päättävät mikä on korjausoperaation tapa.
Viestin aihe: Aneurysman kanssa... ( RE: Aneurysman kanssa eläminen )
Nimimerkki: Jonossa Lähetetty: 28.03.2008 klo 12:26
Minulla on lähisuvussa näitä aneurysman kanssa eläneitä, joten menin tutkimukseen siitä syystä.Vaikka sen löytyminen ei ollut yllätys niin epämiellyttävä totuus kuitenkin. Kuopiossa minullekin angiografia tehtiin, siellä on huippuosaaminen näissä asioissa. Angiografiassa sitten varmistui 6 mm aneurysma joka klipsataan, sain itse päättää haluanko leikkausta, mutta vuotamaton aneurysma on kuitenkin riskittömämpi hoidettava, ja halusin leikkauksen. Odotellessa aika kuluu niin hitaasti että ajoittain ehtii pelätäkin mutta luotan siihen että kaikki menee hyvin.