Tervetunnus on käyttäjätunnus, jota tarvitset Terve Media -lisäpalveluiden käyttämiseen. Tunnuksen rekisteröinti on maksutonta.
Tervetunnusta tarvitset mm. seuraavissa Terve Media -palveluissa:
» Poliklinikka.fi: Kysy lääkäriltä -palvelussa » Huoltamo.com: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Kysy kaverilta ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Kimallus.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Naisilta naisille ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Pudottajat.fi: Pudottajat -palvelussa » Terkkari.fi: keskusteluryhmissä, Kysy Terkkarilta -palvelussa » Verkkoklinikka.fi: keskusteluryhmissä ja Verkkolääkärit -palvelussa » Helistin.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Vauvakirjassa, Kahvilassa ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Terve Rekry: CV:n jättämistä varten
Jos sinulla on jo Tervetunnus joihinkin yllä oleviin palveluihin, niin sinun ei tarvitse hankkia uutta tunnusta.
Jos sinulla ei vielä ole Tervetunnusta, niin voit hankkia sen helposti nyt. Valitse haluamasi tunnus ja salasana sekä anna muutamat perustietosi. Tervetunnus on ilmainen ja voit käyttää samaa tunnusta kaikissa Terve Media -palveluissa. Yksinkertaista!
Naisen endometrioosiriski putoaa yksinkertaisen yllättävällä tavalla
Julkaistu 12.10.2010 Päivitetty 12.10.2010
Naisilla, joiden ruokavalio sisältä runsaasti omega-3-rasvahappoja, on pienempi todennäköisyys sairastua endometrioosiin, kun taas paljon transrasvoja saavilla naisilla riski on huomattavan kohonnut. Nämä havainnot ovat peräisin Oxfordin yliopistossa aiemmin tänä vuonna julkaistusta tutkimuksesta.
Tutkimus on tiettävästi laajin koskaan ruokavalion ja endometrioosin välisestä yhteydestä tehty ja ensimmäinen prospektiivinen tutkimus, jossa on onnistuttu tunnistamaan sairauteen liittyvä muunneltava riskitekijä.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että niinkään rasvan määrällä ei endometrioosiriskin kohdalla ollut vaikutusta, vaan nimenomaan rasvan laadulla: eniten pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja saaneilla naisilla oli 21 prosenttia pienempi todennäköisyys saada endometrioosidiagnoosi verrattuna vähiten omega-3-rasvahappoja saaneisiin, ja eniten transrasvoja saaneilla naisilla oli peräti 48 prosenttia kohonnut endometrioosiriski verrattuna vähiten ”pahoja” rasvoja saaneisiin.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaankin väittää, että ruokavalion rasvalla on yhteys endometrioosiriskiin.
Tutkimus julkaistiin Human Reproduction –lehdessä alkuvuonna ja se on luettavissa tästä kokonaisuudessaan.