Iso-Britanniassa käydään keskustelua riittävän D-vitamiinin saannin tärkeydestä raskausaikana. University College London Instituten asiantuntijoiden British Journal of Nutrition –lehteen kirjoittaman artikkelin mukaan raskaana olevien pitäisi rutiininomaisesti ottaa päivittäin D-vitamiinilisiä, sillä ruokavalio ja auringonvalo eivät turvaa riittäviä D-vitamiinitasoja.
Iso-Britannia on yksi niistä maista, jossa vieläkään ei ole annettu D-vitamiinin suositustasoja hedelmällisessä iässä oleville, vaikka todisteita sen hyödyllisyydestä etenkin juuri raskaana olevien kohdalla on kertynyt runsaasti.
Toinen artikkelin kirjoittajista on suomalainen, kyseisessä yliopistossa työskentelevä tutkija Elina Hyppönen, jonka mukaan Britanniassa raskaana olevien D-vitamiinin puute on aivan liian suurta, varsinkin talvi- ja kevätaikaan.
”Useissa tapauksissa äitien D-vitamiinin puute voi olla hengenvaarallista vastasyntyneelle. Uskomme, että rutiininomainen päivittäisten lisäravinteiden tarjoaminen läpi raskauden ajan vähentäisi merkittävästi sellaisten äitien määrää, joilla on selkeästi vajausta D-vitamiinista, joka taas vähentäisi siihen yhteydessä olevien vakavien riskien määrää heidän lastensa kohdalla”, Hyppönen huomauttaa.
• Millainen vitamiinilisä on raskausaikana sopiva?
• Tärkeä D-vitamiini
Hyppösen mukaan Iso-Britanniassa nykyisten tietojen mukaan nimenomaan naiset kärsivät D-vitamiinin vajauksesta miehiä todennäköisemmin. Tilanne korostuu raskausaikana, jolloin peräti yksi neljästi odottajasta ei saa riittävästi D-vitamiinia talvisin ja keväisin.
”Tarvitsemme yhtenäisen lähestymistavan, jolla varmistamme, että kaikki odottavat äidit – riippumatta heidän taloudellisesta asemastaan – ovat informoituja läpi raskauden kestävän, säännöllisen lisäravinteiden ottamisen hyödyistä,” Elina Hyppönen toteaa.
Hyppösen ja Barbara J. Boucherin, jotka artikkelin kirjoittivat, mielestä sopiva D-vitamiinin vähimmäismäärä olisi 10 mikrogrammaa vuorokaudessa, ja tätä määrää tukevat myös historialliset tilastot.
• D-vitamiini suojaa luustoa - saammeko sitä tarpeeksi?
• Näin paljon tarvitset D-vitamiinia ja 5 tapaa saavuttaa se
Suomessa suositellaan raskaana oleville ja imettäville vähintään 10 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa. Tosin Yhdysvalloissa muutamat lastenlääkärit ovat kehottaneet ottamaan jopa kymmenkertaista määrää D-vitamiinia Suomen suosituksiin verrattuna raskauden aikana (lue tutkimuksesta täältä).
Myös Suomessa D-vitamiinisuositusten nostamiselle on paineita. Esimerkiksi Oulun yliopistollisen sairaalan naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Kati Ojalan mukaan nykyiset D-vitamiinisuositukset eivät ole riittäviä, vaan niitä pitäisi tarkistaa ylöspäin.
Joka tapauksessa tärkeää on, että raskaana olevat niin Suomessa kuin Iso-Britanniassa ymmärtävät D-vitamiinin hyödyllisyyden, joka useissa tutkimuksissa on vahvistettu.
Lähteet: Tiedote: University College London Institute of Child Health, Helistin.fi
Lue lisää:
Lääkärikirja: Raskausaika
D-vitamiini voi ehkäistä diabetesta
Kaikki D-vitamiinin hyödyt yhdessä paketissa. Lue jättikooste!
D-vitamiini pudottaa merkittävästi tämän syövän riskiä
Keskustele:
”Mieltäni askarruttaa paljon puhuttu D-vitamiini ja sen käyttö/määrät raskauden aikana. Olin tänään ensimmäisessä neuvolassa, jossa käytiin läpi elintapoja, ruokailutottumuksia jne ja sain huomatusta D-vitamiinista, jota otan päivittäin 50-75ug. Suositus kun on vain 20ug. Onko olemassa tutkimuksia/tietoa/kokemuksia voiko tuo korkea määrä aiheuttaa vauvalle haittaa vai olisiko se peräti hyväksi?” - Hertta
Kuinka paljon Sinä käytät tai käytit raskausaikana D-vitamiinia? Uskotko D-vitamiinin saantisuositusten olevan liian pienet? Entä uskotko D-vitamiinin runsaamman käytön hyödyttävän? Kommentoi aihetta Helistimen keskustelufoorumilla.