Tervetunnus on käyttäjätunnus, jota tarvitset Terve Media -lisäpalveluiden käyttämiseen. Tunnuksen rekisteröinti on maksutonta.
Tervetunnusta tarvitset mm. seuraavissa Terve Media -palveluissa:
» Poliklinikka.fi: Kysy lääkäriltä -palvelussa » Huoltamo.com: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Kysy kaverilta ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Kimallus.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Naisilta naisille ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Pudottajat.fi: Pudottajat -palvelussa » Terkkari.fi: keskusteluryhmissä, Kysy Terkkarilta -palvelussa » Verkkoklinikka.fi: keskusteluryhmissä ja Verkkolääkärit -palvelussa » Helistin.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Vauvakirjassa, Kahvilassa ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Terve Rekry: CV:n jättämistä varten
Jos sinulla on jo Tervetunnus joihinkin yllä oleviin palveluihin, niin sinun ei tarvitse hankkia uutta tunnusta.
Jos sinulla ei vielä ole Tervetunnusta, niin voit hankkia sen helposti nyt. Valitse haluamasi tunnus ja salasana sekä anna muutamat perustietosi. Tervetunnus on ilmainen ja voit käyttää samaa tunnusta kaikissa Terve Media -palveluissa. Yksinkertaista!
Sydänterveyskanava on tietokokonaisuus sydän- ja verisuonisairauksista ja niiden hoidosta. Sydänterveyskanavasta löydät lääkärien artikkeleita aiheesta, ohjeita omahoitoon sekä tietoa lääkehoidosta.
Yllättävä tutkimustulos: Margariinien omega-3-rasvahapoilla ei olekaan sydänhyötyjä
Julkaistu 31.08.2010
Ruotsissa Tukholmassa parhaillaan käynnissä olevassa Euroopan kardiologiyhdistyksen kongressissa esiteltiin tutkimus, jonka mukaan margariineihin lisätyt omega-3-rasvahapot eivät suojaa iäkkäämpiä ihmisiä uusilta sydäninfarkteilta.
Tulokset perustuvat hollantilaistutkimukseen, johon osallistui yhteensä lähes 5000 60-80-vuotiasta miestä ja naista, jotka olivat saaneet sydäninfarktin keskimäärin neljä vuotta ennen tutkimukseen osallistumistaan. Potilaat jaettiin neljään eri ryhmään, joissa he saivat 40 kuukauden ajan päivittäin margariinien mukana joko 400 milligrammaa EPA:a ja DHA:ta (ryhmä 1), 2 000 milligrammaa ALA:a (ryhmä 2), kaikkia kolmea rasvahappoa (ryhmä 3) tai lumetta (ryhmä 4).
Tutkimuksen tuloksista selviää, ettei lääkehoidon tukena käytettävillä omega-3-rasvahapollisilla margariineilla näyttänyt olevan yleisesti ottaen laisinkaan hyötyä uusien sydäninfarktien ehkäisemisessä potilailla, jotka ovat jossain vaiheessa aiemmin kärsineet sydäntapahtumista. Ainoastaan kasviperäisiä ALA-rasvahappoja saaneilla naisilla jonkinlaisia terveyshyötyjä näytti esiintyneen, sillä heillä sydäntapahtumissa havaittiin lähes merkitsevä 27 prosentin vähennys. Lisäksi omega-3-rasvahapot näyttivät suojanneen diabetespotilaita sydämen rytmihäiriöiltä.
Yhtenä tutkimuksen rahoittajista toimi Unilever -elintarvikeyritys, joille tutkimuksen tulokset olivat yllätys ja ilmeinen pettymys. Yritys kuitenkin puolusteli saamiaan tutkimustuloksia hyödyllisinä.
”Tulokset osoittavat, että kasviomega-3-rasvahappojen hyötyjä täytyy tutkia enemmän, eivätkä ne (tulokset) kyseenalaista nykyisiä viranomaisten omega-3-rasvahapoille asettamia ravintosuosituksia ja neuvoja, joihin meidänkin tuotteemme perustuvat”, yritys totesi lausunnossaan uutistoimisto Reutersille.
Useiden aikaisempien tutkimusten mukaan omega-3-rasvahappokapseleiden päivittäinen käyttö vähentää sepelvaltimotautikuolemia noin 20 prosentilla. Tätä taustaa vasten ajateltuna tutkimuksen tulokset olivatkin yllättäviä. Kasviperäisten ALA-rasvahappojen terveyshyödyistä ei ole yhtä lailla tutkimustietoa kuin kalaperäisistä EPA- ja DHA-rasvahapoista.