Tervetunnus on käyttäjätunnus, jota tarvitset Terve Media -lisäpalveluiden käyttämiseen. Tunnuksen rekisteröinti on maksutonta.
Tervetunnusta tarvitset mm. seuraavissa Terve Media -palveluissa:
» Poliklinikka.fi: Kysy lääkäriltä -palvelussa » Huoltamo.com: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Kysy kaverilta ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Kimallus.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Naisilta naisille ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Pudottajat.fi: Pudottajat -palvelussa » Terkkari.fi: keskusteluryhmissä, Kysy Terkkarilta -palvelussa » Verkkoklinikka.fi: keskusteluryhmissä ja Verkkolääkärit -palvelussa » Helistin.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Vauvakirjassa, Kahvilassa ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa » Terve Rekry: CV:n jättämistä varten
Jos sinulla on jo Tervetunnus joihinkin yllä oleviin palveluihin, niin sinun ei tarvitse hankkia uutta tunnusta.
Jos sinulla ei vielä ole Tervetunnusta, niin voit hankkia sen helposti nyt. Valitse haluamasi tunnus ja salasana sekä anna muutamat perustietosi. Tervetunnus on ilmainen ja voit käyttää samaa tunnusta kaikissa Terve Media -palveluissa. Yksinkertaista!
Sydänterveyskanava on tietokokonaisuus sydän- ja verisuonisairauksista ja niiden hoidosta. Sydänterveyskanavasta löydät lääkärien artikkeleita aiheesta, ohjeita omahoitoon sekä tietoa lääkehoidosta.
Säännöllinen kahvittelu ei haittaa verenpainetautista
Julkaistu 06.09.2011 Päivitetty 06.09.2011
Säännöllinen kahvinjuonti ei nosta terveiden verenpainetta, tutkimuksista tiedetään, mutta nyt tämä on varmistettu myös verenpainetautisilla, espanjalaistutkijat raportoivat. Satunnaiskäyttäjien painetta kahvi ja kofeiini silti nostavat.
Espanjalaisten tulokset ovat uskottavia, sillä sama on havaittu muun muassa suhteessa sydäninfarkteihin ja aivohalvauksiin. Myös niiden riski suurenee pian kahvin nauttimisen jälkeen, mutta vain henkilöillä, jotka eivät tavallisesti juo kahvia.
Tutkimuksessa yhdistettiin aineistoja viidestätoista kahvin verenpainevaikutuksia tarkastelleesta tutkimuksesta.
Aineistojen perusteella 200-300 mg:n kofeiiniannos nostaa verenpainetautisten verenpainetta jo tunnissa ja vaikutus kestää ainakin kolme tuntia. Systolista verenpainetta annos nostaa noin 8 mmHg ja diastolista verenpainetta noin 6 mmHg.
Verenpainevaikutusta ei kuitenkaan havaittu potilailla, jotka nauttivat kahvia kahden viikon ajan. Kahvia päivittäin nauttivat eivät myöskään sairastuneet sydän- ja verisuonitauteihin yhtään todennäköisemmin kuin muutkaan verenpainepotilaat.
Tutkijat toivovat vielä lisää tutkimuksia ennen kuin uskaltavat julistaa säännöllisen kahvinjuonnin ehdottoman turvalliseksi verenpainetautisille. Joka tapauksessa tulokset viittaavat siihen, että päivittäinen ja kohtuullinen kahvittelu tuskin on merkittävä verenpaineriski.
Tulokset julkaisi American Journal of Clinical Nutrition -lehti.