Rekisteröidy käyttäjäksi!

Kirjaudu

Tervetunnus


Salasana




Unohditko salasanasi?
Tervetunnus on käyttäjätunnus, jota tarvitset Terve Media -lisäpalveluiden käyttämiseen. Tunnuksen rekisteröinti on maksutonta.

Tervetunnusta tarvitset mm. seuraavissa Terve Media -palveluissa:

» Poliklinikka.fi: Kysy lääkäriltä -palvelussa
» Huoltamo.com: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Kysy kaverilta ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa
» Kimallus.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Naisilta naisille ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa
» Pudottajat.fi: Pudottajat -palvelussa
» Terkkari.fi: keskusteluryhmissä, Kysy Terkkarilta -palvelussa
» Verkkoklinikka.fi: keskusteluryhmissä ja Verkkolääkärit -palvelussa
» Helistin.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Vauvakirjassa, Kahvilassa ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa
» Terve Rekry: CV:n jättämistä varten

Jos sinulla on jo Tervetunnus joihinkin yllä oleviin palveluihin, niin sinun ei tarvitse hankkia uutta tunnusta.

Jos sinulla ei vielä ole Tervetunnusta, niin voit hankkia sen helposti nyt. Valitse haluamasi tunnus ja salasana sekä anna muutamat perustietosi. Tervetunnus on ilmainen ja voit käyttää samaa tunnusta kaikissa Terve Media -palveluissa. Yksinkertaista!
 
Etusivu » Kanavat » Sydänterveyskanava
Sikainfluenssa
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Terve Trivia

The Millennium Technology Prize
sydanterveyskanava
Sydänterveyskanava on tietokokonaisuus sydän- ja verisuonisairauksista ja niiden hoidosta. Sydänterveyskanavasta löydät lääkärien artikkeleita aiheesta, ohjeita omahoitoon sekä tietoa lääkehoidosta.
Terveysuutiset Etusivulle

Suurempi fontti Pienempi fontti    

Vihreä tee vähentää sydänkohtausriskiä

Julkaistu 03.07.2008
Päivitetty 03.07.2008

Vihreän teen juominen parantaa verisuonten terveyttä minuuteissa kohentamalla verisuonten seinämiä nopeasti ja näin alentaen sydänsairauksien riskiä.

 

Tutkimus julkaistiin European Journal of Cardiovascular Prevention and Rehabilitation lehdessä. Tutkimuksessa huomattiin, että vihreää teetä juovilla verisuonten toiminta on parempi vain 30 minuuttia teen nauttimisen jälkeen. Erityisesti vihreä tee paransi endoteelin eli verisuonen seinämän sisimmän solukerroksen toimintaa. Endoteelin toimintahäiriö on avainasemassa tukkeutuneiden valtimoiden kehittymisessä, eli ateroskleroosin kehittymisessä.

 

Tutkimuksen tulokset tukevat aiempia todisteita siitä, että vihreän teen tehokkaat antioksidantit eli flavonoidit saattavat suojata sydäntä. Muita flavonoidi-rikkaita tuotteita ovat esimerkiksi punaiset viinirypäleet, punaviini ja tumma suklaa. Tutkimuksen tekijät kertovat, että heidän tuloksensa ovat ensimmäisiä, jotka todistavat vihreän teen tarjoavan lyhytkestoista valtimoiden kohennusta.

 

Tutkimusta varten tutkijat värväsivät sattumanvaraisesti 14 tervettä noin 30 vuotiasta vapaaehtoista. Vapaaehtoisille juotettiin vihreää teetä, kofeiinijuomaa, jonka kofeiinipitoisuus oli sama kuin vihreässä teessä, sekä kuumaa vettä kolmella erillisellä kertalla. Sen jälkeen tutkittavilta mitattiin FMD-tekijää eli valtimon laajenemista veren virtauksen vaikutuksesta 30-, 60- ja 90-minuutin päästä juoman juomisesta

 

Vihreän teen juominen aiheutti koehenkilöillä valtimoiden laajenemista merkittävästi ja noin 30 minuutin päästä teen nauttimisesta laajeneminen oli parhaimmillaan. Kofeiinijuoma tai kuuma vesi ei tuottanut tutkimushenkilöillä huomattavia muutoksia. Asiasta uutisoi WebMd.

 

Lue lisää:

 

Lääkärikirja: sydäntaudit – Tohtori.fi

Sydänklinikka – Tohtori.fi

Lääkärikirja: endoteeli – Tohtori.fi

Lääkärikirja: ateroskleroosi – Tohtori.fi

Lääkärikirja: flavonoidi - Tohtori.fi

Antti Voutilainen, toimittaja






TERVE24