Rekisteröidy käyttäjäksi!

Kirjaudu

Tervetunnus


Salasana




Unohditko salasanasi?
Tervetunnus on käyttäjätunnus, jota tarvitset Terve Media -lisäpalveluiden käyttämiseen. Tunnuksen rekisteröinti on maksutonta.

Tervetunnusta tarvitset mm. seuraavissa Terve Media -palveluissa:

» Poliklinikka.fi: Kysy lääkäriltä -palvelussa
» Huoltamo.com: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Kysy kaverilta ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa
» Kimallus.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Naisilta naisille ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa
» Pudottajat.fi: Pudottajat -palvelussa
» Terkkari.fi: keskusteluryhmissä, Kysy Terkkarilta -palvelussa
» Verkkoklinikka.fi: keskusteluryhmissä ja Verkkolääkärit -palvelussa
» Helistin.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Vauvakirjassa, Kahvilassa ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa
» Terve Rekry: CV:n jättämistä varten

Jos sinulla on jo Tervetunnus joihinkin yllä oleviin palveluihin, niin sinun ei tarvitse hankkia uutta tunnusta.

Jos sinulla ei vielä ole Tervetunnusta, niin voit hankkia sen helposti nyt. Valitse haluamasi tunnus ja salasana sekä anna muutamat perustietosi. Tervetunnus on ilmainen ja voit käyttää samaa tunnusta kaikissa Terve Media -palveluissa. Yksinkertaista!
 
Etusivu » Kanavat » Terve suu
Sikainfluenssa
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Terve Trivia

The Millennium Technology Prize
terve-suu
Tietokokonaisuus suun terveydestä ja hampaiden hoidosta. Suukanavasta löydät lääkärien artikkeleita, ohjeita omahoitoon ja tietoa lääkehoidosta.
Ammattilaisille Etusivulle

Suurempi fontti Pienempi fontti    

Hiilihapotetut virvoitusjuomat lisäävät selvästi lasten hammaskariesta

Julkaistu 27.07.2006
Päivitetty 18.04.2007
Yhdysvalloissa on todettu, että lasten juomiskäyttäytyminen on muuttunut suuresti viime vuosina. Hiilihapotetut virvoitusjuomat ja hedelmämehut ovat syrjäyttäneet veden ja maidon ruokajuomina. Tämän virvoitusjuomien lisääntyneen kulutuksen on epäilty lisäävän lasten hammaskariesta, mutta tutkimustulokset ovat olleet ristiriitaisia. Yhdysvaltalaistutkimukseen osallistui lähes 6 000 lasta, jotka olivat 2 - 10-vuotiaita. Siinä verrattiin lapsille tehtyjen haastettelujen vastauksia heidän hammakariestilanteeseensa. Lapset oli luokiteltu neljään eri ryhmään, joiden pääasiallisena juomana olivat olleet hiihihapotetut virvoitusjuomat, hedelmämehut, maito tai pelkkä vesi.

 

Osoittautui, että pääasiassa virvoitusjuomia käyttäneistä lapsista noin puolella hampaat olivat täysin terveet, kun muissa ryhmissä tällaisia lapsia oli 62 - 66 %. Virvoitusjuomat näyttivätkin kohottavan lasten hammaskariesriskin lähes kaksinkertaiseksi verrattuna muihin juomiin. Muiksi riskitekijöiksi osoittautuivat mm. heikko yhteiskunnallinen asema ja yli 2 vuoden ikä. Tutkimus oli poikkileikkaustutkimus eikä sen perusteella siten voida tehdä suoria päätelmiä syy-seuraussuhteista.

 

Lähde: Journal of Dental Research 2006;85:262-266

 

Karies

 

Tällä palstalla julkaistaan Coronaria Media Oy:n terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettuja referaatteja kiinnostavista tutkimuksista.


Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa.
Pitää paikkansa Ei pidä paikkaansa





TERVE24