Kuitu saattaa pitkittää elämää
Julkaistu 20.10.2008
Paljon kuitua ravinnostaan saavat näyttävät kuolevan harvemmin sydäntauteihin ja saattavat muutenkin elää muita pitempään.
Kuidun terveyshyödyt on toki tunnettu ennenkin, mutta uudessa hollantilaistutkimuksessa kuidun vaikutukset selvitettiin neljän vuosikymmenen ajalta.
Tutkimukseen osallistui 1 400 vuosina 1900-1920 syntynyttä miestä. Miesten ruokavaliota ja kuolleisuutta seurattiin vuosina 1960-2000. Tänä aikana heistä kuoli 1 100.
Riski kuolla sydän- ja verisuonisairauksiin seurannan aikana pieneni 17 % jokaista päivittäin syötyä kymmentä kuitugrammaa kohden. Tämän verran kuitua saa viipaleesta ruisleipää. Kokonaiskuolleisuus eli mistä tahansa syystä johtuvat kuolemat vähenivät 9 %. Tämä todettiin kun tarkasteltiin lähivuosien kuidunsaantia.
Pitkäaikaista kuidunsaantia tarkastellessa havaittiin lisäksi, että kuituun liittyvät suotuisat vaikutukset heikkenivät iän myötä ja katosivat, kun tutkitut olivat yli 80-vuotiaita.
Uutispalvelu Duodecim
Lähde: American Journal of Clinical Nutrition 2008;88:1119-1125
Copyright Kustannus Oy Duodecim 2008
Lisätietoja:
Terapiaryhmä: Sydän- ja verisuonitaudit - Poliklinikka.fi