Rekisteröidy käyttäjäksi!

Kirjaudu

Tervetunnus


Salasana




Unohditko salasanasi?
Tervetunnus on käyttäjätunnus, jota tarvitset Terve Media -lisäpalveluiden käyttämiseen. Tunnuksen rekisteröinti on maksutonta.

Tervetunnusta tarvitset mm. seuraavissa Terve Media -palveluissa:

» Poliklinikka.fi: Kysy lääkäriltä -palvelussa
» Huoltamo.com: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Kysy kaverilta ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa
» Kimallus.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Naisilta naisille ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa
» Pudottajat.fi: Pudottajat -palvelussa
» Terkkari.fi: keskusteluryhmissä, Kysy Terkkarilta -palvelussa
» Verkkoklinikka.fi: keskusteluryhmissä ja Verkkolääkärit -palvelussa
» Helistin.fi: mm. keskusteluryhmissä, blogeissa, Vauvakirjassa, Kahvilassa ja Kysy asiantuntijalta -palvelussa
» Terve Rekry: CV:n jättämistä varten

Jos sinulla on jo Tervetunnus joihinkin yllä oleviin palveluihin, niin sinun ei tarvitse hankkia uutta tunnusta.

Jos sinulla ei vielä ole Tervetunnusta, niin voit hankkia sen helposti nyt. Valitse haluamasi tunnus ja salasana sekä anna muutamat perustietosi. Tervetunnus on ilmainen ja voit käyttää samaa tunnusta kaikissa Terve Media -palveluissa. Yksinkertaista!
 
Sikainfluenssa
Etsi l��k�ri
Etsi hammasl��k�ri
Terve Trivia

The Millennium Technology Prize
Terveysuutiset Etusivulle


Kahvilla jopa terveysvaikutuksia

Julkaistu 15.12.2000

 

Kofeiini ja nikotiini eivät ole terveellinen yhdistelmä, mutta parjatulla kahvilla saattaa kuitenkin olla terveyttä edistäviä vaikutuksia. Espanjalaistutkimuksen mukaan kahvinjuonti saattaa nimittäin suojella tupakoitsijoita kehittämästä virtsarakonsyöpää, jonka syntymiseen pidetään pääsyynä savukkeiden sauhuttelua.

Virtsarakonsyöpä on tupakoivien miesten sairaus, ja siihen sairastuu yli 100 000 ihmistä vuosittain Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Kahvinjuonnin on aiemmin arveltu lisäävän sairastumisalttiutta, mutta espanjalaisten tekemä tuore tutkimus osoittaa että kahvia juomattomilla tupakoitsijoilla onkin suurempi riski sairastua. Tutkimustulokset on julkaistu Journal of Epidemiology and Community Health -lehdessä.

Tutkimusaineisto perustuu viiteensataan virtsarakonsyöpää sairastavaan ja tuhanteen muuhun potilaaseen espanjalaisissa sairaaloissa kymmenen vuoden aikana. Kun kahvinjuojat ja juomattomat eroteltiin eri ryhmiksi, huomattiin että virtsarakonsyövän todennäköisyys on selvästi korkeampi tupakoitsijoilla, jotka eivät juo kahvia.

Tutkijat eivät ole varmoja miten kahvin suojaava vaikutus toimii, mutta he arvelevat että se jotenkin vähentää tupakoinnin myrkyllisyyttä. Siitä huolimatta he eivät missään tapauksessa kehota ajattelemaan kahvittelua suojaavana tapana, ja varoittavat ihmisiä tupakoinnin vaaroista.

Virtsarakonsyövän tyypillisenä oireena on virtsassa esiintyvä veri. Sairauden esiintyneisyys lisääntyy iän myötä. Mikäli tauti todetaan ajoissa, paranemismahdollisuudet ovat kuitenkin hyvät.

 

 

Lähde : MTV3




TERVE24